Proefopstelling verkeerssituatie Oostkouterwijk

Samen met de gemeente Hamme willen we de komende jaren de openbare ruimte en infrastructuur in de Oostkouterwijk herinrichten. We doen dat om de wijk op te waarderen en er voor iedereen een aangename omgeving van te maken. Zo komt er een nieuwe invulling van het groen in de wijk en zorgen we voor een veilige mobiliteit. Om tot een gedragen ontwerpplan voor deze nieuwe invulling te komen, organiseerden we op 17 oktober 2019 een participatiemoment voor de bewoners van de Oostkouterwijk. We ontvingen heel wat nuttige opmerkingen en ideeën die we meenemen in de opmaak van het definitieve ontwerpplan.

Proefopstelling verkeerssituatie vanaf 27 augustus 2020

Om de Oostkouterwijk te herinrichten wijzigt ook de huidige verkeerssituatie. Voor we het ontwerpplan definitief maken, testen we de aangepaste verkeerssituatie met een proefopstelling. De gewijzigde verkeerssituatie gaat in vanaf 27 augustus 2020 en wordt gedurende zes maanden getest. De proefopstelling stond eerder dit jaar al op de planning, maar kon door de coronamaatregelen nog niet worden ingevoerd. Vandaag brengen we weer versnelling in het project met de proefopstelling.

Tijdens de testperiode gelden nieuwe verkeersregels. De proefopstelling verloopt als volgt:

  • In de Oostkouterstraat geldt tweerichtingsverkeer.
  • Het aantal verkeersbewegingen in de Acaciastraat en Zilverberkstraat blijven beperkt.

- De Acaciastraat wordt een eenrichtingsstraat en is bereikbaar via de Broekstraat. Het verkeer verlaat de straat via de Oostkouterstraat. De andere kant van de straat wordt volledig afgesloten voor verkeer.

- Ook de Zilverberkstraat wordt een eenrichtingsstraat. Het verkeer heeft toegang tot de straat via de Oostkouterstraat en verlaat de straat weer via de Acaciastraat.

  • In de Veldstraat kan het verkeer in twee richtingen rijden. De Veldstraat wordt vanaf het kruispunt met de Populierenstraat tot aan het kruispunt met Trutseleir ook een fietsstraat. Dat betekent dat auto’s in de straat mogen rijden, maar ze moeten achter de fietsers blijven en mogen ze dus niet inhalen.
  • De Dennenstraat is toegankelijk via de Populierenstraat en wordt via de Veldstraat verlaten. Hier geldt dus ook het eenrichtingsverkeer.
  • In de Populierenstraat mag het verkeer in beide richtingen rijden. Door de werfinrichting aan het kruispunt met de Veldstraat geldt er in de Populierenstraat een parkeerverbod
  • In de Landbouwstraat geldt eenrichtingsverkeer.
  • De Filip de Pillecynlaan wordt een eenrichtingsstraat. De straat is bereikbaar via de Veldstraat en wordt verlaten via de Petrus van der Jeugdlaan.
  • In de Petrus van der Jeugdlaan mag het verkeer in beide richtingen rijden.
  • In de Pater Vertentenstraat geldt eenrichtingsverkeer. Het verkeer kan er in de richting van de Veldstraat rijden.

Deze wijzigingen worden altijd duidelijk gesignaleerd aan de hand van verkeersborden.

Infomoment over resultaten

Na de testperiode organiseren we een infomoment waar we het aangepaste ontwerpplan toelichten. We bespreken dan ook welke elementen uit het participatieproces zijn meegenomen en delen de resultaten van de proefopstelling mee. We houden de buurtbewoners op de hoogte van de exacte datum van het infomoment in het najaar van 2020.

Indien u nog vragen heeft over het project, kan u bij ons terecht via het e-mailadres projecten@dezonnigewoonst.be. Als u vragen heeft over de gewijzigde verkeerssituatie kan u terecht bij de mobiliteitsambtenaar van de gemeente (gemeentewerken@hamme.be) of de wijkagent (kathleen.schiettecat@police.belgium.eu).